Η Νευροψυχολογία είναι ο επιστημονικός κλάδος που διερευνά τη σχέση μεταξύ των λειτουργιών του εγκεφάλου και το συμπτωματολογικό φαίνεσθαι ενός ατόμου.
Μέσα από την νευροψυχολογική εκτίμηση, αξιολογούνται ποσοτικά και ποιοτικά οι νοητικές ικανότητες, όπως η μνήμη, η συγκέντρωση, η προσοχή, οι ικανότητες λόγου και οργάνωσης, η συναισθηματική κατάσταση ενός ανθρώπου, μέσα από στατιστικά σταθμισμένα και επιστημονικά τεκμηριωμένα μέσα εξέταασης, που είναι μη παρεμβατικά και μη φαρμακευτικά.
Η Νευροψυχολογική αξιολόγηση είναι ένα χρήσιμο κομμάτι του συνολικού "παζλ" της διεπιστημονικής διάγνωσης, καθώς δίνεται η δυνατότητα στο εξεταζόμενο άτομο και στην οικογένεια του να έχουν έγκαιρα τις πληροφορίες για περαιτέρω υποστήριξη, καθώς και πρόσβαση σε εξατομικευμένο πρόγραμμα μη-φαρμακευτικής παρέμβασης – ενδυνάμωσης της μνήμης (και των υπολοίπων νοητικών ικανοτήτων που ενδέχεται να παρουσιάζουν δυσλειτουργία.
Η διαδικασία Νευροψυχολογικής αξιολόγησης μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε έπειτα από παραπομπή ειδικού ιατρού (συνηθέστερα ειδικού Νευρολόγου και Ψυχιάτρου για ενήλικες, ή ειδικού Παιδοψυχιάτρου ή Αναπτυξιολόγου σε παιδιά και εφήβους) για περιπτώσεις που αφορούν:
- Στην Άνοια (τύπου Alzheimer’s ή/και Πάρκινσον)
- Σε ιστορικού εγκεφαλικού τραυματισμού, όπως στις Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις (έπειτα από κάποιο ατύχημα, ή πτώση)
- Σε συναφή νευροεκφυλιστική νόσο, όπως η Σκλήρυνση κατά Πλάκας
- Σε Εγκεφαλικά Επεισόδια.
- Σε Επιληπτικά σύνδρομα (παιδιά και ενήλικες)
- Στη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) (παιδιά και ενήλικες).
Η διαδικασία Νευροψυχολογικής αξιολόγησης είναι διαθέσιμη και εάν η οικογένεια ενός ατόμου/ παιδιού ή εφήβου, ανησυχεί για απότομες αλλαγές στην μνήμη, ή τον λόγο, ή την συμπεριφορά του, ή και εάν ένας άνθρωπος παρατηρεί ορισμένα σημεία στον εαυτό του που τον προβληματίζουν και θα ήθελε να διερευνήσει την αιτιολογία περαιτέρω, όπως για παράδειγμα:
- Εάν παρατηρούνται αλλαγές στη μνήμη
- Εάν ξαφνικά ένα άτομο επαναλαμβάνεται
- Εάν ένα άτομο φαίνεται αφηρημένο, ή δεν συγκρατεί μία πρόσφατη συζήτηση
- Εάν παρατηρούνται αλλαγές στην συγκέντρωση, ή/ και προσοχή
- Εάν παρατηρούνται δυσκολίες στην οργάνωση χρόνου και στην διεκπεραίωση στόχων
- Εάν ένα παιδί δυσκολέυεται μαθησιακά στο σχολείο, ή ένας φοιτητής στο πανεπιστήμιο
- Εάν ένα παιδί ή ενήλικας ξαφνικά παρουσιάζει αναβλητικότητα, ή παρορμητικότητα
- Εάν παρατηρούνται συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες που δεν υπήρχαν πρότερα.
Η κάθε περίπτωση αξιολογείται με διακριτικότητα, ενσυναίσθηση και κατανόηση της διαφορετικότητας του κάθε ενός, με απώτερο στόχο την πρόσβαση του εξεταζόμενου ατόμου σε μια εξατομικευμένη θεραπευτική παρέμβαση (μη- φαρμακευτική), για την ενδυνάμωση της μνήμης και την αποκατάσταση των λειτουργιών που έχουν επηρεαστεί.